تبلیغات
شهر بهار نارنج
لینکدونی - لینک های جالب از سراسر وب

ادامه - آرشیو لینکدونی ...

آمار وبلاگ

امروز :
دیروز :
این ماه :
ماه قبل :
کل :
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
تعداد صفحات :

 

زندگی نامه مازیار ، صدایی جاوید
مازیار ، صدایی جاوید


مازیار (عبدالرضا کیانی نژاد) در یکم تیرماه 1331 در زادگاهش بابل پا به جهان هستی گذاشت در نوجوانی استعداد شگرفش را در زمینه خواندن نشان داده ، کار حرفه ای خود را از اردوی جوانان رامسر تجربه کرد. در همین زمان صدای استثنائی او در سال 1352 کشف و اولین ترانه اش با نام ماهیگیر به بازار هنر عرضه شد. پس از آن ترانه های وی یکی پس از دیگری به گوش علاقه مندان رسید ، ترانه های ماندگاری چون زمزمه ، عزیز ، کبوتر ،ساقی ، آدم برفی ، عادت ... و آخرین ترانه وی ایران ایران که در سال 1357 اجرا شد.در سالهای اخیر چهار آهنگ را به صورت آزمایشی ضبط کرده بود که اجل مهلتش نداد و در سحر گاه شانزدهم فروردین 1376 دیده از جهان فرو بست....

بیشتر ، در ادامه مطلب ....

HTML clipboard
مازیار ، صدایی جاوید


مازیار (عبدالرضا کیانی نژاد) در یکم تیرماه 1331 در زادگاهش بابل پا به جهان هستی گذاشت در نوجوانی استعداد شگرفش را در زمینه خواندن نشان داده ، کار حرفه ای خود را از اردوی جوانان رامسر تجربه کرد. در همین زمان صدای استثنائی او در سال 1352 کشف و اولین ترانه اش با نام ماهیگیر به بازار هنر عرضه شد. پس از آن ترانه های وی یکی پس از دیگری به گوش علاقه مندان رسید ، ترانه های ماندگاری چون زمزمه ، عزیز ، کبوتر ،ساقی ، آدم برفی ، عادت ... و آخرین ترانه وی ایران ایران که در سال 1357 اجرا شد.در سالهای اخیر چهار آهنگ را به صورت آزمایشی ضبط کرده بود که اجل مهلتش نداد و در سحر گاه شانزدهم فروردین 1376 دیده از جهان فرو بست.

برداشت کوتاه:


* آهنگسازانی که طی این سالهای با مازیار کارکردند,صدای مازیار رو اینگونه توصیف میکنن.جهانبخش پازوکی: ((صدایش صدای خود مازیار بود.تحریرهای بسیار مطلوبی داشت.اوج صدای بسیار خوبی داشت یعنی نه آنطور بود که فریاد گوش خراشی شود و نه آنچنان که صدای پایینی داشته باشد.))استاد محمد نوری که خودش تو مسابقات دانش آموزی رتبه ی بسیار خوبی به او داده بود میگه: ((مازیار با اینکه مدرسه ی صدا را نگذارنده بود ولی صدایش لطافتها و ظرافتهایی داشت که آنرا بسیار دوت داشتنی می نمود.)).ناصرچشم آذر که احدودای سال 54/55 ضمن اجرای اولین اثرش باهم آشنا شده بودند میگه: ((ازنظرجنس و تنالیته ی صدا,صدای گرم و دوست داشتنی و دلنشینی داشت.از تکیک صدای خوبی برخوردار بودو از لحاظ وسعت صدا تا آنجایی که من با ایشان کار کردم حداقل یک اوکتاو و نیم را می خواندندو از «دسته خوانندگانی بودند که صدای بالا را بسیار خوب ادا واجرا میکردند.)).صادق نجوکی یکی دیگه از آهنگسازانی که با مازیار کار کرده بود اضافه میکنه: ((صدای مازیار به اندازه ی کافی دارای بیس بود.علاوه بر نتهای پایین نتهای بالاتر را هم به خوبی اجرا میکرد.صدایش از قدرت و بعد زیادی برخوردار بود.از دیگر ویژگیهای او این بود که بخاطر مازندرانی بودنش لرزشی در صدایش داشت که این لرزش را در اجرای اغلب کارهایش به زیبایی نمایان بود.)).تورج شعبانخانی که از موزیسینهای بنام پاپ کشور بودند و هستند صدای مازیار رو اینگونه توصیف میکنه: ((صدای مازیار یک صدای کاملا مخملی بودو خود او هم در خوانندگی جا افتاده و مسلط بودودر بین خواننده های آن دوره کلاس خاصی داشت.))



** یکی از آثار زیبا و بیادماندنی مازیار ترانه ایران ایران هستش که بازخوانیهایی هم داشته.حسین زمان از خواننده های نسل جدید پاپ کشور هم تو آخرین کاستش بنام قصه نگفته این اثر زیبا رو بارخوانی کرده.حسین زمان تو مصاحبه های مختلفی بر تاثیر روحی این آهنگ بر خودش اشاره میکنه که موجب میشه تحصیلاتش رو تو آمریکا رها بکنه و بره به جبهه.هرچند که گلایه های وجود داره که زمان بدون اجازه خانواده مازیار این اثر رو بازخونی کرد.



*** حدود یک سال پس از صادر شدن مجوز و انتشار آلبوم ماهیگیر، کاست دیگری با صدای مرحوم مازیار منتشر شد. این آلبوم که کبوتر نام دارد، در حقیقت دومین مجموعه از آثار مازیار (عبدالرضا کیانی نژاد) است که پس از انقلاب، اجازه انتشار نیافته بود؛ آلبوم های بوی گندم و کودک قرن (که ضبط استودیویی نداشت و پس از مرگ خواننده منتشر شد) از جمله کارهای پس از انقلاب این هنرمند به شمار می آیند، و حالا با به بازار آمدن ماهیگیر و کبوتر، تنها یک آلبوم مازیار در دست رس علاقه مندان قرار نگرفته است: تنهایی، که به گفته نزدیکان شرکت ناشر آثار مازیار، آن هم به زودی در می آید. شرکت پژواک هنر به مدیریت سعید عزیزی (موزیسین و همسر غزل، دختر مازیار) نشر این آثار را بر عهده دارد؛ نکته ای که باعث شده نظرات ناشر به آسانی در این کارها اعمال شود.



**** اما ترانه ماهیگیر از زیباترین آثار مرحوم مازیار بوده که تحلیل یکی از سایتهای مرتبط با صداوسیما براین ترانه جالب به نظر میرسه:"

این قطعه مضمونی معترضانه داشته و شاعر با خلق تصویری بدیع و نمادین صیادی را نکوهش می کند كه با بالا و پایین كردن قلاب صیادی، ماهیان را به طرف طعمه خویش كشانده و آن ها را صید می كند. دنیای زیبای بچه ماهی های كنجكاو را از بین برده و آنان را با دهانی زخمی به كام مرگ می كشاند. این قطعه در زمان ستم شاهی ساخته و پرداخته شده است كه گویای اعتراض شاعر و خواننده نسبت به ظلم های آن زمان است. موسیقی دل سوز و غمگین كلام را همراهی می نماید و خواننده كه صدایی حزن انگیز و منحصر به فرد دارد در اجرای خویش تبلور غم مظلومیت ها را در شعر و موسیقی بطور تأثیرگذاری بیان كرده و ذهن شنونده را درگیر اندوه و رنج های موجود می نماید. در این اثر شاعر و آهنگساز به زیبایی پیام خود را كه انزجار مردم ستم دیدة آن دوران از آن فضای پر از محدودیت است به گوش آنها كه باید بشنوند رسانده اند

خوش به حالت كبوتر/


هر جا بخوای پر می‌كشی.......


یادش و نامش مستدام

نوشته : Farshad در دوشنبه 31 خرداد 1389 نظرات ( ) - لینک مطلب


جست و جو در سایت
 

 

آرشیو
موضوعات
آخرین مطالب ارسالی
نویسندگان
لینک دوستان
 

ابر برچسب
 

All Right Reserved By ~  Coded For blogfa , Mihanblog & ... By : www.Web-fa.mihanblog.com